وﺏگاه یک متعلم

یادداشت هایی پیرامون جامعه شناسی و فناوری اطلاعات

یادداشت هایی پیرامون جامعه شناسی و فناوری اطلاعات


درس های عاشورا - قسمت اول: دینداری و دین مداری

پنجشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۱، ۱۲:۴۵ ق.ظ

داستان کربلا حکایت بندگی محض خدا بود. عبادت، در حقیقت همان اطاعت بی چون و چرا از دستورات خداوند است که نمیتوان آنرا برای رفتارهای نسبی و واکنش به برداشتهای مقطعی نسبت داد. امام حسین (ع) با توجه به شناخت قبلی که از معاویه و بطور کلی دشمنان آشکار و پنهان حضرت علی (ع) داشت میدانست که در این راه هرگز روی آسایش و آرامش را نخواهد دید، لذا با توجه به ایمان و اعتقاد راسخی که به خداوند متعال داشت در زمان خود قیام را به سکوت ترجیع دادند و دقیقا همان کاری را انجام دادند که خداوند به ایشان دستور داده بودند. زمان قیام، شرایط و چگونگی فراخوان مردم برای شرکت در قیام، روشنگری درباره ی حکومت بنی امیه و یزید، نحوه ی خروج برای قیام، برداشتن بیعت از همراهان و تشریح اوضاع بعد از خروج و بشارت به سعادت همراهان، رفتار با حرّ و سپاهش، نماز ظهر عاشورا و درخواست از دشمن برای سیراب کردن طفل شیرخواره..... تمامی این موارد و بسیاری دیگر، چنانچه با دقت و حساسیت مورد مطالعه قرار بگیرند اندک زاویه ای با سیره ی پاک نبوی و علوی ندارند و هرگز نمیتوان تناقض میان آنها مشاهده کرد و این نشان می دهد تمامی شئون و جهات زندگی اهل بیت علیهم السلام، اعم از رفتار های اجتماعی، سیاسی و فردی ایشان در راستای دین پیش می رفته است.

نتیجه اینکه در دنیای امروز، اندکی تغییر در اوضاع معیشتی و اجتماعی و سیاسی افراد را به سویی می کشاند که دست از دین اعتقاداتشان بردارند و این در حالی است که دین برای تمام زمان ها و شرایط راه هایی روشن و کامل دربر دارد و در یک جمله می توان گفت: اسلام بن بست ندارد و در تمام شرایط می توان به این ها عامل بود: انجام واجبات، ترک محرمات و خدایی زیستن.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">