وﺏگاه یک متعلم

یادداشت هایی پیرامون جامعه شناسی و فناوری اطلاعات

یادداشت هایی پیرامون جامعه شناسی و فناوری اطلاعات


دیدگاه پاک مهدوی و نظریه پست صهیونیستی

پنجشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۱، ۱۲:۰۵ ب.ظ

آیا شباهتی میان دیدگاه های مهدویت و صهیونیست وجود دارد؟

فرهنگ مهدوی نشان جامع و کاملی از مسلمانی ماست، در حقیقت مهدویت ادامه مسیر فطری انسانها به سوی کمال و سعادت است.

در این میان ضد فرهنگی شکل گرفته که اساسا مشمول تمام رذالت ها و بیهودگی ها و شقاوت هاست، ضد فرهنگی که شاید در ابتدا آنگونه بنمایاند که تجلی دهنده ی رسالت انبیاء است در حالی که در این عقاید خطرناک بویی از پیام انسانیتی که انبیاء به انسانها منتقل کرده اند به مشام نمی رسد.

نخست می بایست به این سوال پاسخ داد که چه گفتمانی در هرکدام از این دیدگاه ها برقرار است و چرا این شائبه به وجود آمده است که منبع و مقصد دیدگاه صهیونیستی الهی و انسانی است؟؟!!..

نخستین عنصری که این شائبه بوجود آورده است کمال گرایی است، چنانچه کمال گرایی در مسیر حق طلبی و روش های الهی و انسانی به عنوان هدف تعیین گردد سعادت دنیوی و اخروی را به همراه خواهد داشت در حالی که در دیدگاه صهیونی کمال گرایی به این شکل بیان میشود که گویی هدف در هر حال وسیله را توجیه می کند ضمن اینکه در این دیدگاه افق نگاه تنها به مادی گرایی و لذت جویی محدود خواهد شد در حالی که در دیدگاه الهی افق دید فراتر از نفس گرایی و مادیت زدگی می باشد و یقینا، هم هدف و هم روش در دیدگاه صهیونی تضاد کاملی با روش ها و اهداف الهی دارد.

عقیده ای که سرلوحه عقاید صهیونیست هاست آنقدر خطرناک است که جنایاتی از قبیل کشتار مسلمانان، چپاول اموال ملت ها و اشاعه  فهشا و منکرات را در نگاه آنان به راحتی توجیه و حتی به امری مقدس بدل میسازد؟؟!!… البته این رذیله تنها مختص صهیونیست ها نیست بلکه متحجران دیگری همچون طالبان و القاعده و وهابیون و برخی دیگر نیز اینچنین تفکری را دنبال می کنند، فقط تنها تفاوتشان این است که سوء برداشت های اینان هر کدام از دین و مذهب خاصی باعث ایجاد انحرافات عمیق و گسترده در آنان شده است، ضمن اینکه تحرکات ایشان باعث اشاعه ی نادرست یک مکتب و در نهایت بدنامی آن خواهد شد، در حالی که ممکن است جاعلان عقیده و مذهب، منابع مادی و انسانی و رسانه ای آنچنان در اختیارشان باشد که گویی صدای معتقدان حقیقی آن مذهب تنها به گوش انگشت شماری از جویندگان حقیقت میرسد، هرچند اثبات رسیده، حرف اگر حق باشد به گوش اهل حق خواهد رسید…

از لحاظ تاریخی این انحرافات و سوء برداشت ها بارها و بارها تکرار شده است زیرا که عده ای همواره از سر لجبازی، تکبر، جهل و یا اشتباه، نبوت یا امامت حجت خدا در زمان خود را انکار نموده اند. از این رو اشتباهی تاریخی دامنگیر نسلهای متعدد بوده و هست.

شاید بتوان سوء برداشت های عمدی و غیر عمدی را در تلاش بی شائبه ی دشمنان ادیان الهی برای اشائه ضد فرهنگ ها دلیل محکمی دانست اما یقینا شماری از دشمنان ادیان الهی از جمله کسانی هستند که به شدت با مفاهیم حقیقی دین آشنایی دارند و تنها از سر مزدوری و یا دشمنی در این راه کوشش می کنند

در اینجا لازم است به چند سوال در این زمینه پاسخ داده شود.

۱- آیا می توان بدلیل وجود کمال طلبی در دیدگاه عقیدتی مهدویت و همچنین در دیدگاه باطل صهیونیست مقایسه ای در این زمینه نمود؟ آیا شباهتی میان این دو دیدگاه وجود دارد؟

جواب: شباهتی میان این دو دیدگاه وجود ندارد، در حقیقت دیدگاه مهدوی یک دیدگاه کامل فطری و کاملا الهی است که مشی آن تکامل و سعادت بشر می باشد در حالی که دیدگاه صهیونیستی تنها خواسته و هدفش ارضای مادی و جسمی انسان است، در حقیقت در دیدگاه صهیونی هیچ برنامه ای برای تکامل بشر و نیل به اهداف الهی وجود ندارد اما در دیدگاه مهدوی با وجود تمام برکات و فواید مادی و حسی که ذکر می شود این هدف الهی و نیت قرب به خداست که در صدر توجهات قرار دارد.

۲- مراد ازهدف الهی چیست و چه تفاوتی میان این معنا در عقاید مختلف وجود دارد که یکی باعث سعادت و دیگری باعث گمراهی انسان می شود؟

جواب: هدف الهی تنها با یک خواسته ظهور نمی یابد بلکه عمل به موقع، صحیح و در سایه شناخت کامل، و طبق برنامه الهی و در مسیر رضایت خدا لازمه نیل به اهداف الهی است. شناخت بموقع حجت خدا و اطاعت محض از ایشان روش صحیح رسیدن به این هدف را مشخص می سازد در حالی که کوچکترین انحراف از این روش ها می تواند موجب بزرگترین کج روی ها در این مسیر گردد.

نمونه هایی از این کج روی ها که امروز شاهد آن هستیم مبتنی بر عقاید ساختگی و مصنوعی در قالب طالبانیسم، صهیونیسم و غیره می باشد که گواه انحرافات ایشان را می توان در کتاب خدا و سنت پیامبران عظیم الشان بطور کامل یافت در حالی که اسلام حقیقی و ناب هرگز مسیر شقاوت و گمراهی انسان ها نخواهد بود بلکه راهنمای ایشان در مسیر سعادت و سلامت و رحمت خواهد بود.

۳- چگونه می توان به این اطمینان رسید که در مسیر درست گام بر می داریم؟

خداوند همواره چراغی روشن در اختیار حق طلبان عالم قرار داده است که  با وجود آن می توان  خود را از انحرافات مصون داشت، این چراغ، چراغ حکمت و موعظه است که کاملترین آن را می توان در قرآن کریم و سیره ی پیامبران و امامان جستجو کرد.

بنابراین می بایست همواره عقاید شخصی خودمان را با آنچه در این منابع ارزشمند آمده بسنجیم و در این راه از غرور و لجبازی و تفسیر به رای خودداری کنیم و البته فراموش نکنیم آنچه نور حقیقت را در دل روشن می سازد عمل صالح است که انشاءالله خداوند حامی متقین است.

۴- چه اسنادی برای حصول یقین و رفع شبهات در زمینه مهدویت وجود دارد و چرا تعدادی از این اسناد و روایات را معتبر و تعدادی را نا معتبر می خوانند؟

جواب: صدها روایت در این زمینه وجود دارد که البته تعدادی که محققین شیعه وسنی درمورد آن تقریبا اتفاق نظر دارند به بیش از ۶۵۰ روایت متواتر می رسد.

در حقیقت هیچ اختلافی در اصل موضوع وجود ندارد بلکه تواتر و صحت برخی روایات بر حسب راوی و نقل کننده ی آن مورد بحث می باشد.

در صفحات زیر می توان به منابع و مقالات خوبی در این زمینه دسترسی پیدا کرد:

مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات اندیشه قم

پایگاه اطلاع رسانی حوزه (دانشنامه)

پایگاه اطلاع رسانی حوزه (مجلات)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">