وﺏگاه یک متعلم

یادداشت هایی پیرامون جامعه شناسی و فناوری اطلاعات

یادداشت هایی پیرامون جامعه شناسی و فناوری اطلاعات


معرفی شبکه های بی سیم قسمت دوم

جمعه, ۱۵ دی ۱۳۹۱، ۰۳:۰۰ ق.ظ

تفاوت مابین WIRELESS , WIFI چیست؟

اینترنت وایرلس تنها یکی از سرویس هایی است که WIFI به طور اختیاری پشتیبانی می کند.WIFI یک ارتباط استاندارد وایرلس است که بین وسیله های کامپیوتری برای به اشتراک گذاشتن منابع و فایل ها استفاده می شود. WIFI از زیرمجموعه Bluetooth است و تحت آن ارتباطى با قدرتى بیشتر از خود Bluetooth ایجاد خواهد شد. سیگنال WIFI قابلیت انتقال در مسیرهای طولانی را بدون عیب و نقصان ندارد و بنابر این فقط برای شبکه های محدود محلی (Local Area Network)استفاده می شود.یک شبکه ی محدود محلی وایرلس در خانه تنها لپ تاپ و سیستم صفحه ی نمایش شخصی را شامل می شود در حالی که در ادارات یک شبکه ی وایراس به طور معمول به تعداد زیادی کامپیوتر در یک ساختمان تجاری متصل می شود.همچنین سیگنال هایWIFI ممکن است قابلیت پوشش منطقه ی کوچکی از یک شهر و یا ایجاد hot spots و یا مکان هایی که سیگنال WIFI اجازه ی ارتباط با عامه ی wap s (wireless Access Point) ها را دارد داشته باشد .

Wireless به تکنولوژی ارتباطی اطلاق می شود که در آن از امواج رادیویی، مادون قرمز و مایکروویو ، به جای سیم و کابل ، برای انتقال سیگنال بین دو دستگاه استفاده می شود.از میان این دستگاه ها می توان پیغامگیرها، تلفن های همراه، کامپیوتر های قابل حمل، شبکه های کامپیوتری، دستگاه های مکان یاب، سیستم های ماهواره ای و PDA ها را نام برد.تکنولوژی Wireless به سرعت در حال پیشرفت است و نقش کلیدی را در زندگی ما در سرتاسر دنیا ایفا می کند.

تکنولوژی Wireless به کابر امکان استفاده از دستگاه های متفاوت ، بدون نیاز به سیم یا کابل ، در حال حرکت را می دهد.شما می توانید صنوق پست الکترونیکی خود را بررسی کنید، بازار بورس را زیر نظر بگیرید، اجناس مورد نیاز را خریداری کنید و یا حتی برنامه تلویزیون مورد علاقه خود را تماشا کنید.بسیاری از زمینه های کاری از جمله مراقبت های پزشکی، اجرا قوانین و سرویس های خدماتی احتیاج به تجهیزات Wireless دارند.تجهیزات Wireless به شما کمک می کند تا تمام اطلاعات را به راحتی برای مشتری خود به نمایش در بیاورید.از طرفی می توانید تمامی کارهای خود را در حال حرکت به سادگی به روز رسانی کنید و آن را به اطلاع همکاران خود برسانید.تکنولوژی Wireless در حال گسترش است تا بتواند ضمن کاهش هزینه ها، به شما امکان کار در هنگام حرکت را نیز بدهد.در مقایسه با شبکه های سیمی ، هزینه نگهداری شبکه های Wireless کمتر می باشد.شما می توانید از شبکه های Wireless برای انتقال اطلاعات از روی دریاها، کوهها و ... استفاده کنید و این در حالی است که برای انجام کار مشابه توسط شبکه های سیمی، کاری مشکل در پیش خواهید داشت.

 

فواید تکنولوژى Wireless

تکنولوژى Wireless به کابر امکان استفاده از دستگاه هاى متفاوت ، بدون نیاز به سیم یا کابل ، در حال حرکت را مى دهد.شما مى توانید صنوق پست الکترونیکى خود را بررسى کنید، بازار بورس را زیر نظر بگیرید، اجناس مورد نیاز را خریدارى کنید و یا حتى برنامه تلویزیون مورد علاقه خود را تماشا کنید.بسیارى از زمینه هاى کارى از جمله مراقبت هاى پزشکى، اجرا قوانین و سرویس هاى خدماتى احتیاج به تجهیزات Wireless دارند.تجهیزات Wireless به شما کمک مى کند تا تمام اطلاعات را به راحتى براى مشترى خود به نمایش در بیاورید.از طرفى مى توانید تمامى کارهاى خود را در حال حرکت به سادگى به روز رسانى کنید و آن را به اطلاع همکاران خود برسانید.تکنولوژى Wireless در حال گسترش است تا بتواند ضمن کاهش هزینه ها، به شما امکان کار در هنگام حرکت را نیز بدهد.در مقایسه با شبکه هاى سیمى ، هزینه نگهدارى شبکه هاى Wireless کمتر مى باشد.شما مى توانید از شبکه هاى Wireless براى انتقال اطلاعات از روى دریاها، کوهها و ... استفاده کنید و این در حالى است که براى انجام کار مشابه توسط شبکه هاى سیمى، کارى مشکل در پیش خواهید داشت.



سیستم هاى Wireless

سیستم هاى Wireless مى توانند به سه دسته اصلى تقسیم شوند:

 

سیستم Wireless ثابت:

از امواج رادیویى استفاده مى کند و خط دید مستقیم براى برقرارى ارتباط لازم دارد. بر خلاف تلفن هاى همراه و یا دیگر دستگاههاى Wireless، این سیستم ها از آنتن هاى ثابت استفاده مى کنند و به طور کلى مى توانند جانشین مناسبى براى شبکه هاى کابلى باشند و مى توانند براى ارتباطات پرسرعت اینترنت و یا تلویزیون مورد استفاده قرار گیرند.امواج رادیویى وجود دارند که مى توانند اطلاعات بیشترى را انتقال دهند و در نتیجه از هزینه ها مى کاهند.

 

سیستم Wireless قابل حمل:

دستگاهى است که معمولا خارج از خانه، دفتر کار و یا در وسایل نقلیه مورد استفاده قرار مى گیرند.نمونه هاى این سیستم عبارتند از: تلفن هاى همراه، نوت بوکها، دستگاه هاى پیغام گیر و PDA ها.این سیتم از مایکروویو و امواج رادیویى جهت انتقال اطلاعات استفاده مى کند.

 

سیستم Wireless مادون قرمز:

این سیستم از امواج مادون قرمز جهت انتقال سیگنالهایى محدود بهره مى برد.این سیستم معمولا در دستگاه هاى کنترل از راه دور، تشخیص دهنده هاى حرکت، و دستگاه هاى بى سیم کامپیوترهاى شخصى استفاده مى شود. با پیشرفت حاصل در سالهاى اخیر، این سیستم ها امکان اتصال کامپیوتر هاى نوت بوک و کامپیوتر هاى معمول به هم را نیز مى دهند و شما به راحتى مى توانید توسط این نوع از سیستم هاى Wireless ، شبکه هاى داخلى راه اندازى کنید.


WiFi برای تلفن‌های همراه

شبکه های WiFi در باندهای رادیویی ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز عمل می کنند و بسته به استانداردی که دارند میتوانند دارای سرعت داده ای ۱۱ مگابیت در ثانیه (Mbps) و یا ۵۴Mbps باشند. با وجود اینکه این پهنای باند به نسبت شبکه های محلی و رایج Ethernet کمتر است، با این حال با توجه به مزایایی که دارد و نیز اینکه این پهنای باند حتی بیشتر از نیاز اغلب کاربران برای انجام کارهای روزمره می باشد، استفاده از آن بسیار فراگیر شده است.
WiFi علاوه بر استفاده برای ارتباط کامپیوترهای شخصی یا لپ تاپ در اتصال پرسرعت با اینترنت، قادر است امکان دسترسی به اینترنت یا هر شبکه دیگری را بصورت موبایل نیز فراهم نماید.


به همین علت، و بخاطر سادگی استفاده از این تکنولوژی، بیشتر تجارتها امروزه در حال استفاده از
WiFi برای بخشی از شبکه های اطلاعاتی خود هستند. این تکنولوژی به کارمندان اجازه می دهد تا بطور آزاد از میان ساختمان ها تا درون اتاق جلسات عبور کنند و در عین حال به سرویسهای شبکه از طریق لپ تاپ‌هایشان دسترسی داشته باشند.
WiFi همچنین می‌تواند راهی موثر و ارزشمند به منظور توسعه شبکه های داخلی، بدون صرف هزینه سیم کشی یک دفتر بشمار رود.

Bluetooth و WiFi هر دو به عنوان تکنولوژی های عامه پسند و محبوب بی سیم، طراحی، تولید و توسط مردم انتخاب شده اند، اما هدف آنها متفاوت است و نباید آندو را به عنوان تکنولوژی های رقیب در نظر گرفت.
Bluetooth برای استفاده در یک شبکه شخصی بی سیم، برای مثال جایگزینی کابل های بین کیبورد ها و PC طراحی شده است و دارای مصرف پایین برق و برد کوتاه است. در حالی که هدف از WiFi یک شبکه محلی بی سیم بوده که برد و پهنای باند بسیار وسیعتری دارد. شبکه های WiFi در باندهای رادیویی ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز عمل می کنند و بسته به استانداردی که دارند میتوانند دارای سرعت داده ای ۱۱ مگابیت در ثانیه (Mbps) و یا ۵۴Mbps باشند. با وجود اینکه این پهنای باند به نسبت شبکه های محلی و رایج Ethernet کمتر است، با این حال با توجه به مزایایی که دارد و نیز اینکه این پهنای باند حتی بیشتر از نیاز اغلب کاربران برای انجام کارهای روزمره می باشد، استفاده از آن بسیار فراگیر شده است.

 

مهمترین استاندارادهای IEEE برای WiFi در خانواده ۸۰۲.۱۱ عبارتند از:
▪ ۸۰۲.۱۱
a : که با ۵GHz کار می کند و دارای حداکثر پهنای باند ۵۴Mbps است.
▪ ۸۰۲.۱۱
b : که با ۲.۴Ghz کار می کند و پهنای باند ۱۱Mbps را تامین می کند.
▪ ۸۰۲.۱۱
g : که با ۲.۴Ghz کار می کند و پهنای باند ۵۴Mbps را پشتیبانی می کند.


کاربردهایی در صنعت تلفن همراه (موبایل)


موارد زیادی از کاربردهای تکنولوژی WiFi وجود دارد؛ برخی از مردم WiFi را روی Laptop و PC های خود در خانه یا محل کار استفاده می کنند. اما امروزه کاربردهای استفاده از این تکنولوژی در تلفن های همراه می تواند حتی بیشتر از استفاده در کامپیوتر ها باشد.

قابلیت Push Email می تواند یک محیط کاربردی بسیار مهم برای شرکتها باشد. با این روش شما می توانید گوشی موبایل را با Email Server شرکت مورد نظر مرتبط کرده حجم بالایی از اطلاعات را بین دستگاه موبایل و ایمیل سرور انتقال دهید. استفاده از WiFi به عنوان حاملی برای این انتقال درحالیکه سرعت download بالایی را تامین می کند به راحتی از هزینه انتقال اطلاعات با روشهای معمولی می کاهد.

VoIP (پروتوکل انتقال صدا برروی IP) تکنولوژی گسترده و مهم دیگری که امکان برقراری تماس تلفنی بر روی شبکه های کامپیوتری را ممکن می سازد. این تکنولوژی به نوبه خود می تواند به کاهش هزینه ارتباطات کمک کند.
Dual Mode Telephony، دستگاه های موبایل امروزه با استفاده از تکنولوژی WiFi قادر به برقراری تماسهایی به خوبی کیفیت تکنولوژی سلولی رایج می باشند. یکپارچگی این خصایص فواید بسیاری برای کاربران خانگی و شرکتی دارا ست، البته به شرط کاهش هزینه ها و نیز خصوصیات بیشتر. به این ترتیب شما روی موبایل خود هم سرویس اینترنت دارید و هم سرویس مکالمه تلفنی.

Internet browsing یا همان قابلیت نمایش صفحات اینترنت، از دیگر مزایای گوشی های WiFi فعال است که باید از آن یاد کرد. با پیشرفت تکنولوژی دستگاههای موبایل به صفحات نمایشگر با کیفیت بسیار بالا و انحلال رنگ بیشتری همراه شده اند.WiFi قابلیت مرور صفحات وب را با سرعت بالا فراهم کرده و بوضوع هزینه اینکار را نسبت به حالت عادی کاهش می دهد.

 

وایمکس (WiMAX) چیست ؟

 

وایمکس اصطلاحی ابداعی است که مخفف کلاماتی است که به معنای قابلیت تبادل و استفاده اطلاعات در سطح جهانی برای دستیابی از طریق میکروویو می‌باشد : Worldwide Interoperability for Microwave Access چیزی که WiMAX در هسته خود دارد شامل استانداردهای مبتکرانه‌ای می‌شود که هدف آن تضمین کارکرد و هماهنگی امواج رادیویی باند پهن بی سیم برای استفادهی مشتریان از فروشنده‌ای به فروشندهی دیگر می‌شود.

 

WiMAX سیستم ارتباطی و دیجیتالی بی سیم می‌باشد. همچنین به عنوان پروتکل ۸۰۲٫۱۶ (توسط IEEE) شناخته شده‌است که جایگزینی برای شبکه‌های بی سیم نواحی شهری تعیین شده‌است. WiMAX می‌تواند دستیابی بی سیم پهن باند فراهم سازد (BWA) که تا ۳۰ مایل (۵۰ کیلومتر) برای ایستگاه‌های ثابت و ۳ تا ۱۰ مایل (۵ تا ۱۵ کیلومتر) برای ایستگاه‌های سیار را پوشش می‌دهد. برعکس، استانداردهای شبکه‌های بی سیم محلی برای سیستم Wi-Fi در پروتکل ۸۰۲٫۱۱ در اکثر حالت‌ها به تنها ۱۰۰ تا ۳۰۰ فوت (۳۰ تا ۱۰۰ متر) محدود شده‌است.

 

با WiMAX، سرعت داده‌ها در شبکه‌هایی مانند Wi-Fi به سادگی پشتیبانی می‌شود. اما موضوع تداخل امواج کاهش می‌یابد. WiMAX بر روی هر دوی فرکانس‌های مجاز و غیر مجاز قابل اجراست که بدین وسیله محیطی تحت کنترل فراهم ساخته و الگوی اقتصادی قابل رشدی را برای امواج قابل حمل بی سیم ایجاد می‌سازد.

 

WiMAX می‌تواند برای شبکه‌های بی سیم دقیقا به طور مشابه‌ای با پروتکل‌های رایج Wi-Fi مورد استفاده قرار گیرد. WiMAX نسل دوم پروتکلی است که استفاده موثرتری از پهنای باند و جلوگیری از تداخل امواج را امکان پذیر ساخته و امکان سرعت‌های دادهی بالاتری بر روی مسافت‌های طولانی تر ممکن می‌سازد.

 

ترکیب سیستم Wi-Fi با رایانه:

امروزه اغلب رایانه های لپ تاپ مجهز به سیستم Wi-Fi داخلی هستند و در غیر این صورت نیازمند نصب یک کارت Wi-Fi بر روی لپ تاپ و یا رایانه رومیزی خود خواهیم بود. شما می توانید یک کارت Wi-Fi در سیستم 802,11a یا 802,11b و یا 802,11g تهیه کنید که البته نوع 802,11g نسبت به تجهزات 802,11b از سرعت بالاتری برخوردار است. برای لپ تاپ ها این تجهیزات در قالب کارت های PCMCIA که در محل مخصوص خود نصب می شوند و یا به صورت اتصال خارجی از طریق یک درگاه USB عرضه می شوند.

برای رایانه های رومیزی، می توانید از کارت های PCI و یا درگاه USB برای این منظور استفاده کنید. پس از نصب این تجهیزات کاربر قادر است تا در مکان هایی که اینترنت به شکل بدون سیم ارائه می شود با داشتن یک اشتراک، از خدمات بهره گرفته و به شبکه متصل شود.

 

 

حقایق، باید ها و نبایدهای شبکه های بی سیم (Wi-Fi)

در هر شبکه بی سیم Access Point ها نقش سرویس دهنده و کارت های شبکه بی سیم که میتواند بصورت PCI، PCMCIA و USB باشند کاربران سیستم را تشکیل میدهد.

غالب تجهیزات بی سیم که برای برپایی شبکه LAN مورد استفاده قرار میگیرند مبتنی بر استاندارد 802,11 از نوع دید مستقیم هستند و گیرنده و فرستنده باید دید مستقیم به یکدیگر داشته باشند.

فاصله کاربر از Access Point، تعداد دیوارها، جنس دیوارها و نوع مصالح ساختمانی و مبلمان داخلی تاثیر گذار بر سرعت و برد شبکه دارد. بالاترین سرعت قابل دسترس مطابق استانداردهای 802,11a و 802,11g معادل ۵۴Mbps میباشد و سرعت های بالاتر از مکانیزم های نرم افزاری و شرایط خاص استفاده میکنند.

سرعتی که این تجهیزات مدعی آن هستند بر خلاف پیش فرض فکری بسیاری بصورت Half-Duplex است که برای مقایسه ظرفیت شبکه های بی سیم با شبکه های Ethernet باید رقم ارائه شده تجهیزات بی سیم را بر عدد دو تقسیم نمود.

در شبکه بی سیم Access Point دستگاهی است که میتوان آن را معادل هاب در شبکه Ethernet دانست و مانند هاب پهنای باند آن بصورت Shared در اختیار کاربران قرار میگیرد.

با توجه به اطلاعات بالا میتوان نتیجه گرفت که یک Access Point منطبق بر 802,11g دارای پهنای باند اشتراکی و Half-Duplex برابر ۵۴Mbps میباشد که میتوان گفت برابر ۲۵Mbps بصورت Full-Duplex خواهد بود. از آنجایی که این پهنای باند اشتراکی میباشد چنانچه ۵ کاربر از این Access Point بخواهند استفاده کنند هرکدام پهنای باندی برابر ۵Mbps خواهند داشت مگر آنکه آنقدر خوش شانس باشند که در هر لحظه فقط یکی از این کاربران نیاز به دسترسی به منابع شبکه ای داشته باشد تا بتواند بتنهایی از ۲۵Mbps استفاده نماید. پس محاسبه تعداد Access Pointهای مورد نیاز رابطه مستقیم با تعداد کاربران همیشه Online و میزان مصرف آنها دارد.

کاربران شبکه های بی سیم بیشترین رضایت را زمانی خواهند داشت که عمده کاربری آن جهت دسترسی به اینترنت و منابع اینترنتی باشد که برخوردای از ۱۰۰Kbps هم برای کاربران کفایت خواهد کرد.

در هیچ کجا شما نمیتوانید یک خط نوشته پیدا کنید که شبکه های WLAN را جایگزینی برای شبکه های Ethernet معرفی کرده باشد! شبکه های WLAN یک راه حل هستند برای مواقعی که امکان کابل کشی و استفاده از شبکه Ethernet امکانپذیر نیست و یا اولویت با Mobility و یا حفظ زیبایی محیط است. سالن های کنفرانس، انبارها، محیط های کارخانه ای، کارگاه های عمرانی و محیط های نمایشگاهی بهترین نمونه ها برای استفاده موثر از شبکه های WLAN میباشند.

و اما قابل توجه دوستان امنیتی! راه اندازی یک شبکه بی سیم بسیار راحت و سریع امکانپذیر است ولیکن به همین سادگی و سرعت نیز امکان رخنه در آن وجود دارد. روش های مختلفی جهت امن سازی این شبکه های توسعه داده شده که با صرف کمی وقت میتوان یکی از این روش ها را بکار برد تا از سوء استفاده و یا صدمه جلوگیری شود.
با توجه محدود بودن پهنای باند شبکه های بی سیم کد های مخرب مخصوصاً کرم های اینترنتی (
Worm) بسادگی میتوانند در صورت ورود به شبکه Access Point را بدلیل بار مضاعف مختل کنند. حتماً در شبکه های بی سیم هر چند کوچک از وجود برنامه های آنتی ویروس و بروز بودن آنها اطمینان حاصل کنید. بسیار اوقات حرکت Wormها باعث از کار افتادگی Access Point و اصطلاحاً Hang کردن آن میشود که ممکن است در برداشت اولیه خراب بودن Access Point منبع مشکل تشخیص داده شود.

باز یادآور میشوم شبکه های بی سیم حداقل با مشخصات فعلی یک راه حل هستند برای شرایطی که در آن امکان استفاده از Ethernet و کابل کشی وجود ندارد و نه یک جایگزین Ethernet و اگر کسی غیر از این به شما گفت میتوانید بصورت خیلی خاصی (Special) در صورتش نگاهی بیاندازید! بکارگیری از شبکه های بی سیم در کنار شبکه Ethernet برای کاربران Mobile که ممکن است هر لحظه با Laptop و یا PDA خود از گرد راه برسند و یا سالن کنفرانس و اجتماعات هموراه بسیار سودمند و رضایت بخش خواهد بود. همچنین امکانی که بصورت موقتی برپا شده اند نظیر پروژه های عمرانی و نمایشگاه ها و دفاتر استیجاری نیز در فهرست موارد کاربرد شبکه های بی سیم قرار دارند.



قسمت اول

قسمت سوم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">